Sundhedspolitik

Vores ansvar og forældrenes ansvar

Det er et fælles ansvar mellem forældre og medarbejdere, at sikre de enkelte børns sundhed, trivsel og udvikling.

Når vi taler om sundhed, så tænker vi på hele barnets trivsel og udvikling –  dette både den fysiske og psykiske sundhed.

Vi anser det for at være et fælles ansvar at sikre, at børnene får ernæringsmæssige og kropsmæssige sunde vaner. Bliver vi eller forældrene opmærksomme på uhensigtsmæssige vaner, eller på problemstillinger omkring dette, opfordrer vi til dialog og åbenhed.

 

Måltider og naturligt kendskab til mad

Sunde mad- og måltidsvaner er en vigtig del af at udvikle en sund livsstil, og de vaner der er lært tidligt i livet, har en tendens til at vare ved.

Børnenes bevidsthed om mad og udviklingen af gode mad- og måltidsvaner, styrkes når de deltager som en naturlig del af det fællesskab, vi har sammen omkring madlavning i børnehaven.

Vi laver mange pædagogiske måltider ved bålet, i køkkenet og i vores stenalderovn, hvor børnene deltager i hele processen omkring det.

Vores børn skulle gerne have et nærmere kendskab til, hvad det er vi spiser. Derfor er vores køkkenhave, urtebede, frugt og bærbuske et naturligt læringsrum for børnene, hvor de får et mere nuanceret billede af hvordan f.eks. kartoffelsuppen bliver til, eller hvilket stort arbejde det i virkeligheden er, før man kan putte sin egen hjemmelavede marmelade på brødet.

Disse processer støttes også på dage, hvor vi laver pædagogiske måltider med børnene. Her er vi sammen med at undersøge, rense, tilberede og spise maden, hvilket er med til at give de enkelte børn helt særlige oplevelser og førstehånds-erfaringer med mad og den særlige stemning, vi skaber omkring det at tilberede mad sammen.

Hyggelig frokostmåltider, er også en måde at lære børn om mad. Vi spiser sammen med børnene, og læser ofte historier højt, eller har en snak om et emne eller ting de er optaget af. Det vigtige er at have fokus på at skabe en afslappet stemning. Vi mener det er vigtigt, at børnene får et naturligt forhold til maden og vi presser ikke børn til at indtage mere end de har lyst til, ligesom vi ikke blander os i rækkefølgen af, hvornår hvilken mad skal spises. Vi ønsker ikke at udvikle børn, der propper sig for trøst eller børn der slår bak overfor mad, fordi vi presser dem til at spise mere end de har lyst til.

Der er altid voksne, der spiser sammen med børnene, vi ønsker at have en ordentlig spisestund, hvor børnene i ro og mag kan indtage deres frokost og vi ”holder” derfor lidt på børnene, så alle får spist mest muligt.

Økologi er noget som vi prioriterer højt, og derfor indkøber vi så vidt det er muligt varer der er økologiske.


 

Sukker og slik

Vi er bevidste om at begrænse indtaget af sukker og fedt i vores dagligdag i børnehaven, hvilket kommer til udtryk i de måltider, vi laver og indtager i børnehaven.

 

Voksne som rollemodeller

Børn lærer af de voksne, de er sammen med i hverdagen, og de lader sig inspirere af det de voksne gør. Vi er som ansatte i børnehaven, rollemodeller for børnene, hvilket betyder, at de normer og regler, der gælder for børnene, også grundlæggende efterleves af personalet, men samtidig mener vi, at der er forskel på at være barn og voksen og derfor gør vi som voksne indimellem noget som børnene ikke må eller deltager i, f.eks. spiser vi morgenmad på vores morgenmøde, når en medarbejder har fødselsdag.